Nepoznaná História

Main Menu

Login Form

paypal

  • Currency:
  • Amount:

Counter

01926862
Today
Yesterday
This Month
All days
312
438
4951
1926862
Vítejte, Host
Uživatelské jméno Heslo: Pamatovat si mne

Téma: PERUN

Зачем на Руси "перепекали" детей? 17. říj 2016 20:56 #14169


  • Příspěvky:4049 Obdržená poděkování 5359
  • Avatar uživatele Ramiannka
  • Ramiannka
  • Administrator
  • OFFLINE
  • Karma: 74
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.
Následující uživatel poděkoval: Dušan, Metod J. Sláv, lesana

Perun 22. lis 2016 21:07 #14358


  • Příspěvky:4049 Obdržená poděkování 5359
  • Avatar uživatele Ramiannka
  • Ramiannka
  • Administrator
  • OFFLINE
  • Karma: 74
Stromy

V staroruských pamiatkach 11. – 17. storočia sa spomína uctievanie hájov a stromov jazyčníkmi a modlitby pod nimi (žreci – pohanskí kňazi o. i. aj v lesíkoch a hájikoch). existenciu svätých hájov v Slovanskej histórii spomína aj v “Českej kronike” Kozma Pražský (12. st.), o svätých hájoch polabských Slovanov sa zmieňuje aj nemecký kronikár Helmold (12. st.).
Súdiac na základe podrobného opisu podobných miest, vybraných pre svätenie kultových obradov, ktoré sa zachovali kde tu na Ruskom severe (“kríky, kroviny, vresoviská”), v Bieloruskom polesí(“miesta odpustenia a lúčenia”) a u Bulharov, na začiatku 20. st. to boli, ako sa spomína, časti lesa vyznačené ohradou. Na týchto miestach sa uctievanie stromov spojilo neskôr s prvkami kresťanského kultu. Vo vnútri hájov sa nachádzala akási svätyňa – strom, modlitebňa, a pod. Háje boli tabu, nesmeli sa tam rúbať stromy, zbierať vetvičky a pod. Počas dní hodových sviatkov sa tam vyberali krížové cesty.
Ku kategórií uctievaných a svätených patrili aj samostatne stojace stromy, predovšetkým staršie, osamelo rastúce v poli alebo v blízkosti liečivých prameňov, a takisto tie, s ktorými súvisí jav tzv. zázračných ikon. K týmto stromom prichádzali ľudia, aby sa uzdravili od chorôb, urieknutia, neplodnosti a pod. Prinášali k stromom dary a obete (vykladali na stromy uteráky, oblečenie, zdrapy látky), modlili sa k stromom, objímali ich. Chorí prechádzali cez bútľavé a rozštiepené stromy, aby ich choroby ostali za nimi.
Pre mýtické vedomie Slovanov je charakteristické spojenie stromu a chrámu ako posvätných miest, kde sa vykonávali obrady. Svedčia o tom aj početné legendy, apokryfické rozprávania a pod. o stavbe chrámov v blízkosti uctievaných stromov a takisto o stromoch vysadených na mieste bývalých chrámových stavieb: V jednom životopise sa napríklad hovorí o zvláštnych uzdravovacích schopnostiach jarabiny zasadenej na mieste mohyly svätého, na mieste, kde sa predtým nachádzal chrám. V jednej srbskej povesti sa spomína uctievaná sosna: keď túto sosnu zlomila búrka, postavili ju ako miestnu sväticu za oltár v kostole. Poliaci zas vešali na staré, uctievané stromy kríže, obrázky a pod.
V blízkosti uctievaných stromov sa uskutočňovali rozličné obrady. U južných Slovanov sa praktikoval zvyk ukladania vencov “venčiť” mladých ľudí okolo stromu. U Srbov, Bulharov a Macedónčanov sa mnohé obrady a slávnosti vykonávali u “zapisa – zápise, ceduľke, poznámke, označení” uctievaného stromu (obyčajne duba alebo ovocného stromu), na kôre ktorého bol vyrezaný kríž. Počas sviatkov, v čase obchádzania polí s krížovou cestou, sa na týchto miestach zastavoval pravoslávny kňaz s farníkmi a usporadúvali tu krátke pobožnosti proti krupobitiu, neúrode, suchu a pod. Na týchto miestach sa takisto usporadúvali sviatočné hostiny, zabíjali sa tu obetné zvieratá, spaľovala sa Morena, v blízkosti “zápisa” svätili vodu, krstili deti, vykonávali kliatby, súdy a pod. Každý rok “zápis” posvätili a vykonali sväté prijímanie, obnovili na ňom kríž a vkladali pod kôru kadidlo. Starému stromu lesnej liesky sa zas bolo možné, počas neprítomnosti pravoslávneho kňaza, vyspovedať: kľaknúť si na kolená, objať ho rukami. Potom sa človek kajal za svoje hriechy a prosil strom o odpustenie.
Duby, bresty a iné veľké a silné stromy patrili k zakázaným. Bolo zakázané rúbať ich a vonkoncom spôsobovať im akékoľvek poranenia: porušenie týchto zákazov malo za následok smrť človeka, úhyn dobytka, neúrodu a pod. Tieto stromy, v súlade s poverami, ochraňovali ľudí od biedy a takisto patrili k ochrancom okolia – obce, domov, studní, jazier. Ochraňovali ľudí od lúpežníkov, požiarov a živelných katastrof.
V Slovanskej mytológií ale aj folklóre je známy obraz stromu, ako centra všetkého vesmíru. Známe je zariekanie po uštipnutí zmijou: “Na mori, na oceáne, na ostrove Kuprane, stojí dub, pod tým dubom posteľ, na posteli leží dievčina, zmije sestrička, ja k nej prichádzam, žalobu prinášam, na muky na uštipnutie... Takýto strom prechádza všetkými úrovňami sveta (podzemnou, pozemskou i vrchnou – nebeskou) a spája ich (Svetový strom). V korunách stromu bývajú zmije a nečisté duše, vrcholce stromu zas prináležia bohom, nebu, slnku a vtákom. Známy je v súčasnosti príbeh, rozprávajúci o strome, po ktorom sa človek snaží dostať do neba. Vo východoslovanskom folklóre je zobrazený v rozprávkach – napr. o hlupákovi, snažiacom sa dostať do neba po dube, ktorý sa čuduje zvláštnostiam, ktoré tam vidí (lacné kravy, drahé komáre a pod.). Podľa povier je strom aj miestom, kam na jeseň odchádzajú zmije. Strom teda spájajúci pozemský a podzemný svet figuruje aj v západoslovanských mytologických príbehoch o podzemných démonoch deti: aby sa napr. žene vrátil stratený syn, na výmenu za neho ponúka pod nejaký strom tzv. “dar na zámenu” a neskôr si z toho miesta vyzdvihne svojho synka. Na strom sa tiež vešali (alebo sa k nemu prinášali) veci, od ktorých sa bolo nutné „odprostiť“ – odpútať sa od nich (predmety, ktoré došli do styku s nebožtíkom, staré svadobné atribúty a pod.) S tým súvisí aj obyčaj spaľovať, zakopávať a púšťať po vode tieto predmety.
Strom, ako metafora cesty, ako púť po ktorej je možné dostať sa do záhrobného sveta je častý motív slovanských povier a obradov súvisiacich so smrťou, napríklad aj v obradnej frazeológií sa používalo (ísť do koreňov vyvráteného stromu, hľadieť do duba a pod. vo význame “umrieť, umierať”). Zádušné hry, imitujúce lezenie po kmeni, povery o rusalkách (mŕtvych dievčatách, alebo deťoch) spúšťajúcich sa zo stromov na zem na trojičnú nedeľu a po jej skončení sa tým istým spôsobom vracajúcich na druhý svet (strom Breza)
Charakteristické sú predstavy o posmrtnom prechode duše človeka do stromu. Bielorusi verili, že v každom kvíliacom strome sa trápi duša mŕtveho, ktorá prosí okoloidúcich, aby sa za ňu pomodlili. Ak po takejto modlitbe človek zaspí pod stromom, prisnije sa mu duša daného mŕtveho a rozpovie mu ako dlho a za aké hriechy je uväznená v danom strome. Srbi sa zas domnievali, že duša človeka nachádza pokoj v strome, rastúcom na jeho mohyle, človek, ktorý odtrhne zo stromu na cintoríne vetvičku alebo plod, pôsobil tým duši mŕtveho nevysloviteľné utrpenie a ona bude takého človeka prenasledovať celé noci, mučiť ho nespavosťou a pod. S okruhom týchto predstáv súvisia aj Slovanské povery o zakliatych ľuďoch, premenených na strom (známa je balada o zakliatej neveste, ktorú zakliala svokra: “Ty staň sa snaha, staň sa jarabinou...a deti tvoje nech sú výhonky koreňov”), o stromoch vyrastajúcich na hroboch nevinne prenasledovaných milencov (napr. v balade “Vasilij a Sofia”: “Na Vasiľovi vyrastal cyprusový strom, na Sofii vyrastala zlatá breza. Oni sa vrcholkami zamotávali a lístkami spájali.”) a takisto rozprávky o čudesnej píšťalke, vyrobenej zo stromu rastúce na mohyle zavraždeného a ktorá rozpráva o zločine. Tieto folklórne námety sa týkajú predovšetkým mladých mŕtvych ľudí, zavraždených alebo predčasne zomrelých mladomanželov a pod., ktorí túžia predĺžiť si svoj pretrhnutý mladý život v iných formách života.

Spracovala: Ramiannka
Použitá literatúra: Profantová, N.: Encyklopedie slovanských bohů a démonů,
Libri Praha, 2000
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.
Následující uživatel poděkoval: Zendenisko, Metod J. Sláv, Jozef Stanislav VŠ, ivko, p.hanic, horan, lesana, Deva, samomirus

Netresk - skalná ruža 26. pro 2016 18:35 #14447


  • Příspěvky:4049 Obdržená poděkování 5359
  • Avatar uživatele Ramiannka
  • Ramiannka
  • Administrator
  • OFFLINE
  • Karma: 74
Energie netřesku je zvláštní, v přírodě, v zimě vzdoruje mrazům, v horkých letních dnech vydrží bez vláhy.
www.bylinkyproradost.cz/netresk/
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.
Následující uživatel poděkoval: lesana

Detvianske kríže 29. led 2017 14:02 #14581


  • Příspěvky:4049 Obdržená poděkování 5359
  • Avatar uživatele Ramiannka
  • Ramiannka
  • Administrator
  • OFFLINE
  • Karma: 74
Část zprávy je pro hosty skrytá. Pro zobrazení celé zprávy se prosím přihlašte nebo registrujte.

Část zprávy je pro hosty skrytá. Pro zobrazení celé zprávy se prosím přihlašte nebo registrujte.
Poslední úprava: 29. led 2017 14:24 od Ramiannka.
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.
Následující uživatel poděkoval: slovien, lesana, samomirus

Perun 29. led 2017 14:16 #14583


  • Příspěvky:4049 Obdržená poděkování 5359
  • Avatar uživatele Ramiannka
  • Ramiannka
  • Administrator
  • OFFLINE
  • Karma: 74
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.

Perun 12. úno 2017 17:15 #14695


  • Příspěvky:4049 Obdržená poděkování 5359
  • Avatar uživatele Ramiannka
  • Ramiannka
  • Administrator
  • OFFLINE
  • Karma: 74
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.
Následující uživatel poděkoval: lesana, Deva

Ilija obec pri BŠ 23. úno 2017 19:56 #14731


  • Příspěvky:4049 Obdržená poděkování 5359
  • Avatar uživatele Ramiannka
  • Ramiannka
  • Administrator
  • OFFLINE
  • Karma: 74
Část zprávy je pro hosty skrytá. Pro zobrazení celé zprávy se prosím přihlašte nebo registrujte.
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.
Následující uživatel poděkoval: ivko, lesana, Deva, samomirus

Energetické miesta 01. bře 2017 19:57 #14769


  • Příspěvky:4049 Obdržená poděkování 5359
  • Avatar uživatele Ramiannka
  • Ramiannka
  • Administrator
  • OFFLINE
  • Karma: 74
Som rada, že stránky p. Pavla Kozáka sú stále funkčné:
www.archet.org/index.php/temata/posvatna-mista
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.
Následující uživatel poděkoval: Dušan, ivko, slovien, horan, lesana, Deva

Svaroží kruh, Koľadov dar 27. čec 2017 18:28 #15466


  • Příspěvky:278 Obdržená poděkování 727
  • Avatar uživatele lesana
  • lesana
  • VIP EXPERT
  • OFFLINE
  • Karma: 50
наше Ярило-Солнце находится в галактической структуре Звёздной Системы Свати (нет аналогов в современных созвездиях), именуемой также Сварожий Путь или Небесный Ирий. Свати представлена в виде левосторонней свастики.

Положение Солнца на небосклоне определяется во время солнцестояний, т.е. в каком созвездии (чертоге) находится Солнце 22 марта (латинский, западный стиль) или 22 сентября (арийский, русский стиль) – в ту эпоху мы и живем.

16certogov.jpg

www.rodovyeistoki.ru/letoischislenie-pre...sloboga-kolyady-dar/
Poslední úprava: 27. čec 2017 18:29 od lesana.
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.
Následující uživatel poděkoval: Ramiannka, Dušan

Znaky na nemeckých domoch 29. čec 2017 23:02 #15483


  • Příspěvky:4049 Obdržená poděkování 5359
  • Avatar uživatele Ramiannka
  • Ramiannka
  • Administrator
  • OFFLINE
  • Karma: 74
Keďže blog slavonie už neexistuje roky, mali sme od nich veľmi dobré články o hromových znakoch na starých nemeckých domoch, niečo som našla aj na tomto odkaze, je tam množstvo záberov na staré nemecké usadlosti aj s popisom rún:
www.fler.cz/blog/symbolika-na-starych-nemeckych-domech-21296
Administrátor zakázal veřejné příspěvky.
Následující uživatel poděkoval: Dušan, lesana
Vygenerováno za 0.268 sekund


Copyright © 2013.Ramiannka All Rights Reserved.