www.gemerland.sk/?p=47957
Zanechal nám Franz Liszt v svojej skladbe Totentanz Goetheho „faustovské posolstvo“?
V Gemersko-malohonskom múzeu v Rimavskej Sobote je v stálej výtvarnej expozícii dvojica obrazov, ktorej dominuje témou a formou všeobecne známy Totentanz – Der Tod in Bewegung, slovensky Tanec smrti – Smrť v pohybe alias “Danse macabre” – tanec Maccabre a nemecky der Todestanz.
Čeněk Zíbr, autor knihy Jak se kdy v Čechách tancovalo (1898). Uvádza v nej povesť o človeku, ktorý vraj tanec smrti vymyslel. V roku 1424 prišiel tento dobrodruh menom Maccaber do Paríža a usporiadal na cintoríne zvláštnu pantomímu, v ktorej postava prevlečená za kostlivca nabádala prítomných mužov a ženy k tancu. Podivný tanec si získal obľubu, a ani panstvo vraj neváhalo zatancovať si so smrtkou. Tanec bol neustále znovu a znovu predvádzaný až do roku 1425 a obnovený v roku 1429. Podľa svojho autora dostal meno la danse macabre – tanec Maccaberov, až potom podľa nemeckého názvu Tanec smrti.
...
Najdôveryhodnejším svedkom jemných citov voči druhému študentovi, Hans von Bülowovi, vyjadril vo venovaní
jemného svojeho “Totentanz”, v dôvernom vyjadrení “ušľachtilému Progonovy našeho umenia”.
Prečo je aj toto venovanie “poctivo zametané v prácach serióznych mutzikológov pod koberec”?
Pretože venovanie odporuje METAINTERPRETÁCII názvu “Danse macabre” !
(“Totentanz”: Paraphrase on the ‘Dies Irae’; Totentanz occupied Liszt from 1838 to 1859. Deutsche
Revue-Band 20,Teile 3-4-Seite 319, books.google.ru/books?id=uYUmAQAAIAAJ)
Je to zavádzajúce, čo sa tu živí už skoro dve storočia – Tanec smrti = Totentanz v Lisztovej skladbe!
Ale prečo, hoci zástupy odborníkov si to desaťročia nevšimli, romantické dielo devätnásteho storočia vraj v skutočnosti obsahuje tajomnú šifru?
Nemohli si všimnúť to čo ich priam odrádzalo od „faustovskej“ podstaty tohto hudobného diela a to,
že tá šifra tam JE v samotnej filozofii zrodu skladby.
A to, že sa jedná o DAR. Predsa, ak niekomu niečo darujem, tak z LÁSKY.
A láska sa šepoce, dotýka a vonia. Jednoducho tá hudba nepopisuje – nezobrazuje morbídnu predstavu, nepresvedčuje umeleckým zážitkom ničím, že by táto skladba pojednávala o „nadšenom a veselom odchádzaní“ do záhrobia o to viac, lebo celá filozofia tohto “kultu” vychádza z kresťanskej morálky.
Ešte by som to pripustil, keby Franz Liszt bol jednou z mnohých tvárí boha Šivu alebo samotný Rudra. Takže vychádzalo sa v ústrety podkladaniu sa len a len nemecko-pangermánskomaďarskej dogme a „tabuizovanej“ téme, ktorá obchádzala celú Európu 19.stročia a nacionalistických snáh všetko ponemčovať, pomaďarčovať, či počešťovať v duchu „latinského“ ideálu – Rituálu.
Autor: Ján Pivovarči, výtvarník, reštaurátor, bádateľ
Publikované 22.4.2014
---### darujem aj z úcty, pocty, uznania ...
---### v 19.st bol názov Tanec smrti v nem.j. :
ToDTen-tanz - nie
TOTen-Tanz
--- oprava
jemného svojeho “Totentanz”, (ßeines feines)